درمان کیست مویی و انواع آن
نوشته شده توسط : پانیز محمدی

يكي از شكايت ‌هاي نسبتا شايع، مخصوصا در سنين جواني، به‌ ويژه در بين آقايان، ترشحات خط بين دو باسن و كثيف شدن لباس زير است كه دليل آن، كيست مويي يا همان سينوس پايلونيدال است كه علت دقيقي براي آن شناخته نشده اما عواملي از قبيل رويش غير طبيعي موها از دلايل اصلي آن است. ايجاد فشار در ناحيه ي پوست ممكن است از علل ديگر آن باشد. اين بيماري بيشتر در افراد پُر مو ديده مي‌ شود؛ مخصوصا در كساني كه شغل‌ هاي نشسته دارند؛ به همين علت، به آن بيماري رانندگان هم گفته مي ‌شود. زياد نشستن ‌هاي طولاني، چاقي، صدمات پوستي و التهاب در پوست و سابقه ي فاميلي از جمله عوامل مستعد كننده ي ابتلا به اين بيماري است.

 علايم كيست‌ هاي مويي شامل درد، تورم، آبسه و عفونت است. كيست‌ هاي مويي ممكن است به سرعت و ظرف چند روز اتفاق بيفتند و سبب بروز مشكلات طولاني ‌مدت شوند. در صورتي كه افراد هيچ‌ دردي نداشتند، توصيه مي ‌شود كه منطقه مبتلا شده به آرامي ‌از مو تراشيده شود و اين سطح كاملا تميز شده و بعد از شستشو، خشك شود اما در صورت بروز علامت شديد و عفونت حاد لازم به جراحي اورژانس و خارج كردن عفونت از آبسه است. اين كار در بيمارستان انجام مي ‌شود و لازم است روزانه پانسمان آن تعويض شود اما گاهي اين كيست‌ ها بعد از جراحي مجددا باز مي ‌گردند و به قولي مزمن مي ‌شوند. بسته به وضعيت كيست ‌هاي مويي ممكن است چند عمل لازم باشد يا درمان به مدت چند هفته يا حتي چند ماه ضروري باشد. بيشتر بيماران هنگامي ‌مراجعه مي ‌كنند كه مو وارد بدن شده و يك عفونت موضعي ايجاد كرده و به فوليكوليت تبديل شده و بعد از آن به مرور زمان به‌ صورت يك آبسه درآمده كه موجب درد و ايجاد توده مي ‌گردد.

در اين حالت، بيمار موقع نشستن درد دارد كه اين مرحله ي حاد بيماري است و لازم است با بي‌ حسي موضعي و شكاف روي آن، ترشحات و چرك خارج شود و بيمار با دستور شستشوي روزانه مرخص شود. در مرحله بعدي كه بعد از چند هفته است، بيمار بايد جهت جراحي اصلي مراجعه كند. در عده‌اي از بيماران هم به علت تخليه ي خود به خود آبسه، محل تخليه به صورت يك فيستول باقي مانده و مجرا كاملا تكامل يافته و بيمار دايما دچار ترشح خواهد شد و هيچ وقت اين سوراخ بسته نخواهد شد. در زمان معاينه ي پشت بيمار، بالاي خط مركزي بالاي شكاف باسن اغلب يك يا چند منفذ ديده مي ‌شود كه ممكن است ترشح واضح داشته باشد. در اين مرحله بيمار درد ندارد و فقط از ترشحات ناحيه شكايت مي‌ كند. اين ترشحات اغلب قهوه ‌اي مايل به قرمز رنگ و گاهي بد بو هستند. در مرحله اول كه بيمار با درد مراجعه مي‌ كند، به عنوان آبسه پايلونيدال و در مرحله بعد كه مجرا تشكيل شده و بيمار ترشح دارد، اين مشكل را به عنوان سينوس پايلونيدال معرفي مي ‌كنند. سينوس پايلونيدال بايد جراحي شود و احتمال بدخيمي ‌روي پوست در برخي مقالات گزارش شده است. روش‌ هاي مختلفي براي جراحي آن وجود دارد و احتمال عود مجدد در اين جراحي متفاوت است و بستگي به تكنيك جراحي دارد. آمادگي هاي قبل از عمل سينوس چيست؟ * بعد از اين كه بيمار به وسيله ي جراح ويزيت شد براي وي برگ پذيرش بستري صادر مي شود. جراح در صورتي كه صلاح بداند قبل از عمل با متخصص بي هوشي و احياناً با متخصص قلب (در مورد افراد بالاي ۴۰ سال) مشورت مي كند. بيمار لازم است سابقه ي ابتلا به بيماري هاي قبلي و بيماري هاي مادرزادي و داروهايي كه مصرف مي كند را به اطلاع پزشك برساند. چنان چه آسپيرين مصرف مي كرده بايستي ۷ تا ۱۰ روز قبل از عمل قطع شود. * قبل از عمل بايستي موهاي ناحيه عمل را تا فاصله زيادي از محل سينوس از بين برد و به دنبال آن استحمام شود.

 * حداقل از ۱۲ ساعت قبل از عمل بايد ناشتا بود. مراقبت هاي بعد از عمل* قبل از ترخيص در مورد نحوه ي ادامه درمان، داروهاي مورد نياز و زمان مراجعه بعدي، نحوه استحمام، مدت استراحت، نحوه فعاليت هاي روزانه، نحوه پانسمان از جراح سوال نماييد. موهاي ناحيه عمل بايستي هر هفته از بين برده شوند در غير اين صورت ممكن است بيماري عود كند. بعد از حذف موها بايستي با استحمام موها را از بدن دور نمود. * در صورتي كه جراح زخم را باز نگه دارد بايستي زخم زير نظر جراح و به طريقي كه وي توصيه مي كند پانسمان گردد. لذا در اين حالت نيز حتماً قبل از ترخيص اطلاعات لازم را اخذ نماييد. معمولاً در اين وضعيت زخم را با گاز پانسمان پُر مي كنند. قبل از تجديد پانسمان بهتر است بيمار از روز سوم به بعد استحمام كند و خصوصاً زخم خود را در وان آب گرم حاوي بتادين قرار دهد و سپس پانسمان نمايد. معمولا براي پُر شدن زخم به ۲ تا ۳ ماه وقت نياز است. * در مواردي كه آبسه شكافته شده است بايستي آنتي بيوتيك هاي تجويز شده را طبق نظر پزشك مصرف نماييد. * در مواردي كه بعد از جراحي زخم بسته شود مراقبت از زخم مشابه زخم هاي معمولي است ولي به دليل مجاورت و نزديكي زخم به مقعد، بايستي مراقبت بيشتري در جهت كاهش آلودگي زخم به عمل آيد.

بعد از هر بار اجابت مزاج بهتر است زخم را در وان آب گرم حاوي بتادين به مدت ۱۵ دقيقه قرار داد. پكيست پايلونيدال* درد ناحيه عمل در اين بيماري قدري شديد است. بهتر است قبل از ترخيص از تجويز و دريافت داروي مسكن مطمئن باشيد. استفاده از توالت هاي فرنگي باعث كمتر شدن درد مي شود. * در صورتي كه نشستن براي بيمار مشكل و با درد همراه باشد بايستي يك بالشتك كه وسط آن سوراخ باشد تهيه و از آن استفاده نمود در اين صورت زخم در ناحيه سوراخ قرار مي گيرد و فشاري بر آن وارد نمي شود. عوارض سينوس پايلونيدالعوارض زودرس: ممكن است در حين عمل قسمتي از مجراي سينوس در حاشيه زخم باقي بماند و از ديد جراح دور بماند. در اين صورت بقاياي سينوس مجدداً رشد نموده و به يك سينوس كامل تبديل مي شوند. عوارض ديررس: شامل عفونت ثانوي ناشي از باقي ماندن مو يا بقاياي چرك غليظ شده مي باشد. مراقبت نا كافي يا عدم توجه كافي به زدودن موها از علل اين عارضه است.

كيست مويي




:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html